טיפול בניתוח בסרטן השד

סרטן השד - כל מה שצריך לדעת על האופציה הניתוחית | ניתוח לסרטן השד

סרטן השד הוא מחלה נפוצה הפוגעת בנשים רבות, לעתים קרובות מטופל הסרטן באמצעות התערבות כירורגית.
ישנם סוגים שונים של ניתוחי חזה, כל אחד מבוצע מסיבות שונות בהתאם לנסיבות הספציפיות של המקרה. 
ניתוחים אלו עשויים לשאוף להסיר כמה שיותר תאים חולים. לאחר ביצוע הניתוח יש צורך לבצע מעקב ולבחון האם הסרטן התפשט לבלוטות הלימפה.כמו כן, קיימת אפשרות לשחזר את צורת השד לאחר ההסרה.

בחירת הניתוח תלויה במספר גורמים. בין הגורמים ניתן למנות את ההיסטוריה הרפואית של הפרט ומאפייני הסרטן שבו לקה. זה חיוני שלחולים תהא הבנה ברורה של האפשרויות העומדות מולם.

ניתוח כריתת שד להסרת סרטן השד

ניתוח להסרת גידול בשד | כריתת שד או משמר

ניתוח להסרת גידול בשד יכול להיות  ניתוח משמר שד או כריתת שד. בניתוח משמר שד, מסירים רק את החלק הנגוע בסרטן, יחד עם רקמה נורמלית שמסביב. סוג זה של ניתוח המכונה גם כריתת גוש, כריתת ארבע, כריתת שד חלקית או כריתת שד סגמנטלית, תלוי במיקום ובגודל הגידול, בין גורמים נוספים.

לעומתו כריתת שד כרוכה בהסרה של כל השד – כל רקמת השד נכרתת ולעיתים רקמות סמוכות. ניתוח זה מגיע בצורות שונות.
חלק מהנשים בוחרות בכריתת שד כפולה – בה מסירים את שני השדיים.
כך או כך, חשוב להתייעץ עם כירורג שד מומחה טרם קבלת ההחלטה.

בחירה בין ניתוח משמר שד לכריתת שד

לנשים עם סרטן בשלב מוקדם יש אפשרות לבחור בין ניתוח משמר שד (BCS) לבין כריתת שד. ל-BCS יש יתרון בשימור רוב השד, אך לעיתים קרובות דורש טיפול בקרינה. נשים שבוחרות בכריתת שד בסרטן בשלבים מוקדמים נוטות פחות להזדקק להקרנה.

במקרים מסוימים, כריתת שד עשויה להיות האפשרות היחידה, או טובה יותר, עקב גורמים כמו סוג הסרטן, גודל הגידול, טיפולי הקרנות קודמים ועוד. עם זאת, חלק מהנשים עשויות לדאוג שניתוח פחות נרחב עלול להגביר את הסיכון להישנות הסרטן. מחקרים של אלפי נשים מעל 20 שנה הראו שכאשר BCS משולב עם קרינה, שיעורי ההישרדות זהים לאלו של נשים שעברו כריתת שד, במקרים שבהם שני הניתוחים היו אופציות.

הסרת בלוטות לימפה | התפשטות סרטן השד

כדי לקבוע אם הסרטן התפשט לבלוטות הלימפה בבית השחי מבצעים בדיקה. אחת או יותר מבלוטות הלימפה מוסרות ונבדקות במעבדה.
זהו הליך חיוני בקביעת השלב והתפשטות הסרטן. במידה וקיים צורך, מתבצעת הסרת בלוטות הלימפה. ההסרה יכולה להיעשות כחלק מניתוח הסרת גידול בשד או כניתוח נפרד.

שני הסוגים העיקריים של ניתוחים להסרת בלוטות לימפה הם:

ביופסיה של בלוטות הזקיף (SLNB) שבה המנתח מזריק צבע ומסיר רק את בלוטות הלימפה שתפסו את הצבע, שהם אלו שהסרטן כנראה יתפשט אליהם. הליך זה מפחית את הסיכון לתופעות לוואי, כגון נפיחות בזרועות או בצקת לימפה. תופעות הנובעות לעתים קרובות מניתוח בלוטות הלימפה בבית השחי (להלן).

דיסקציה של בלוטות הלימפה בבית השחי (ALND) שבה המנתח מסיר בלוטות לימפה רבות בבית השחי (בדרך כלל פחות מ-20) ללא שימוש בצבע. ALND מבוצעת בתדירות נמוכה יותר בשנים האחרונות.

דילוג לתוכן